آموزش

انواع کاربرد LED

انواع کاربرد LED چیست ؟

برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه شد. در آن سال LED تنها به رنگ قرمز و با ترکیب آلومینیوم؛ گالیم آرسناید بود. اوایل دهه هفتاد میلادی، LED در رنگ های دیگر (سبز، آبی، زرد، نارنجی) تولید شدند. در این سال ها انواع کاربرد LED و بهره نوری آنها مرتب در حال افزایش بود. در دهه ۸۰ و اوایل دهه نود میلادی، کاربرد LED به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به صورت گروهی ماجولار (Modular) به بازار عرضه شدند. در سال۹۹۷ ال ای دی هایی که نور سفید را به روش الکترولومینانس تولید می کردند به بازار معرفی شدند.

در سال های اولیه بهره نور انواع کاربرد LED ها پایین بود و تنها در مدارات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفتند. با توجه به طول عمر بسیار بالای LED پیش بینی می شود از آن در روشنایی عمومی به میزان گسترده ای استفاده شود. 

کاربرد LED

برخی از کاربردهای LED ها عبارتند از :

روشنایی دکوراتیو:

 با توجه به اینکه LED ها رنگ نورهای مختلفی را تولید می کنند، می توان از آن ها برای خلق فضای دکوراتیو و نورپردازی تزیینی استفاده نمود. همچنین با قرار دادن ماجول های LED در فضاهایی نظیر زیر پله ها، روی دیوار راهرو، کف اتاق و … می توان فضاهای زیبایی ایجاد نمود.

روشنایی موزه ها:

 با توجه به اینکه در نور منتشر شده از LED اثری از امواج مخرب ماورا بنفش و مادون قرمز نیست، از آن ها برای روشنایی اشیا قیمتی در موزه ها استفاده می کنند تا اثر مخرب اشعه های یاد شده بر اشیا قدیمی و قیمتی آسیب نرساند.

روشنایی اضطراری و علایم نجات: 

با توجه به توان مصرفی پایین LED، از آن ها می توان به عنوان روشنایی اضطراری و علایم نجات استفاده کرد.

چراغ های راهنمایی و رانندگی: 

با توجه به اینکه در چراغ های راهنمایی و رانندگی طول عمر منبع نور اهمیت بسیاری دارد، امروزه از LED ها در چراغ های راهنمایی و رانندگی استفاده می شود. در مورد این چراغ ها، طول عمر بالای LED باعث می شود قابلیت اطمینان افزایش یابد ضمن اینکه به دلیل درخشندگی بالاتر LED ، امکان دید در روز بهتر می شود و در مصرف انرژی نیز به میزان زیادی صرفه جویی می گردد.

چراغ های اتومبیل:‌

 در حال حاضر اغلب شرکت های معتبر خودرو سازی دنیا در چراغ های راهنما و چراغ های خطر عقب و برخی چراغ های داخلی خودروها از LED استفاده می کنند .

روشنایی معابر و محوطه ها: در سال های اخیر پیشرفت صنعت LED ‌منجر به تولید چراغ هایی با راندمان بالا برای تامین روشنایی خیابان ها،‌ تونل ها و پارک ها شده است.

به این نوشته امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *