برای دریافت لیست قیمت و مشاوره پاسخگوی شما هستیم!

وبلاگ

بازتاب خاص، که به آن بازتاب حجاب نیز می گویند، بازتاب نور از یک شی یا کار است که جزئیات را پنهان می کند. این یک مفهوم حیاتی در زمینه روشنایی است.

پرتوی نوری که روی یک سطح قرار می گیرد، ممکن است از چند طریق منعکس شود. این پرتو با برخورد به انواع خاصی از سطوح، مسیر خود را تغییر می دهد. بازتاب نور در انواع مختلفی وجود دارد. با این حال، طراح طرح روشنایی باید همیشه انعکاس ویژه را در نظر بگیرد.

بازتاب Specular چیست؟

بازتاب specular نوعی بازتاب سطح است که غالباً به عنوان بازتاب آینه مانند نور از سطح توصیف می شود. در انعکاس خاص، نور حادثه به یک جهت واحد منعکس می شود.

نور بر روی سطحی که به عنوان سطح specular (شبیه به سطح آینه) شناخته می شود، در زاویه بروز، منعکس می شود. بیشتر در زاویه ای مشابه منعکس می شود.

نوع سطحی که روی آن منعکس می شود و همچنین موقعیت منبع نور، بر پرتو ثانویه تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، هنگامی که نور روی یک سطح ناهموار یا نامنظم مانند یک سطح غیر صیقلی یا ژنده پوش می افتد، توجه کنید. اثر جذب بیشتر است زیرا قدرت پرتو نور منعکس شده را کاهش می دهد. برای تولید انعکاس خاص، بی نظمی های سطح باید کوچکتر از طول تابش پرتو باشد، مانند مواردی که در سطوح مایع فلز، شیشه، پلاستیک یا شفاف جلا داده شده است. در یک سطح “عالی”، زاویه تابش پرتو برابر با تابش اتفاقی است.

انعکاس خاص به ندرت در طبیعت رخ می دهد، بلکه در فضاهای ساخته شده توسط انسان رخ می دهد. آبهای ساکن نمونه ای از توانایی طبیعت در تولید این نوع بازتاب هستند.

تأثیر بازتاب ویژه

بازتاب خاص بر درک ما از اشیا تأثیر می گذارد. در حقیقت، پرتویی که از طریق بازتاب اسپکولار شلیک می کند به سختی با نصف طول موج لمس می شود. در طول این دوره، رنگ پرتو منعکس شده با پرتو حادثه یکسان است.

با این حال، هنگامی که یک پرتوی از نور با یک جسم روبرو می شود، پرتوهای آن همه از طریق بازتاب specular در یک زاویه بازتاب که برابر با پرتو حادثه است، عبور نمی کنند. تعدادی از این تیرها به طور تصادفی در چند جهت منعکس می شوند. این همان چیزی است که به بازتاب انتشار معروف است.

بنابراین، یک پیشخوان ساخته شده از ماده ای که تعداد زیادی از پرتوهای حادثه را منعکس می کند، ممکن است منبع نور را تقریباً به طور کامل منعکس کرده و شکلی از اثر روشنایی «نقطه ای» کور را ایجاد کند. از طرف دیگر، یک پایان مات و مات که بیشتر پرتوهای نور را جذب می کند، یا یک سطح نامنظم که پرتوهای نور را به صورت نامنظم منعکس می کند، ممکن است نور را پخش کند. با این وجود این نور درخشندگی خود را از دست می دهد.

چگونه انعکاس ویژه را مدیریت کنیم؟

هیچ فرمول تعیین شده ای برای از بین بردن اثر پوشش در یک سطح براق وجود ندارد. با این حال، می توانیم زاویه را تغییر دهیم یا بهبود دهیم تا اثر مورد نظر را بدست آوریم.

بیایید نگاهی به نور زیر آشپزخانه بیندازیم که سطح براق را روشن می کند. هنگام در نظر گرفتن نوع سطح و همچنین صفحه پشت، کارشناسان نورپردازی توصیه می کنند که منبع نور در قسمت جلوی کمد قرار گیرد و به سمت دیواره پشتی زاویه دار باشد تا باعث ایجاد انتشار و انتشار بیشتر سطح کار شود.

وقتی منبع نور در پشت کمد نصب می شود، فضای کار آنقدر نور دریافت نمی کند. زاویه بروز کاملاً مشهود است.

نتیجه

بازتاب ویژه به نوع سطح مورد استفاده بستگی دارد. برای مدیریت بازتاب های محجبه به طور مناسب، چراغ های روشنایی را به روشی استراتژیک نصب کنید. قبل از یافتن مکان مناسب، یک فرآیند آزمون و خطا را طی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
تمامی محصولات داخل سایت بصورت سفارشی می باشد و کالایی بصورت استوک در انبار ایران موجود نیست
سایدبار
0 علاقه مندی
وبلاگ