آموزش

ال ای دی نواری آرجی بی RGB چیست؟

بازار تقاضای محصولات ال ای دی با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است، و تقریبا هر روز محصولات جدیدی ظاهر می شود. وقتی کاربران محصول مورد نیاز خود را جستجو می کنند، غالبا توضیحاتی می یابند که شامل عبارات “ال ای دی نواری پیکسلی” یا “ال ای دی نواری آرجی بی RGB” است. یک نوار ال ای دی آرجی بی هوشمند ( که در ایران با نام ال ای دی نواری آی سی دار / پیکسلی شناخته می شود) درواقع یک رشته بلند و منعطف از ال ای دی ها است که می توان برای هر کدام از ال ای دی های آن به طور مجزا رنگی مشخص قرار داد (بنابر این به آن هوشمند گفته می شود).

با تغییر میزان رنگ قرمز، سبز و آبی (RGB) در هر ال ای دی، ترکیب رنگ های زیادی به دست می آید. تراشه های بین ال ای دی ها فرمان های صادر شده از یک کنترلر را اجرا می کنند. این کنترلر می تواند از نوع Arduino یا میکروکنترلر های دیگر یا کنترلر مخصوص ال ای دی نواری IC دار که اختصاصا برای نوارهای ال ای دی طراحی شده است، باشد. ال ای دی های نواری مورد اشاره در پیکربندی های گوناگونی عرضه می شوند. بعضی از منبع تغذیه ۱۲ ولتی استفاده می کنند و بعضی از منبع ۵ ولتی. هم چنین در بعضی از آنها ال ای دی ها دوتا دوتا جدا شده اند و در بعضی دیگر سه تا سه تا. درجات مختلفی از خاصیت ضدآب بودن (برای استفاده های خارجی یا زیر آب) و میزان متفاوتی از تراکم ال ای دی در هر متر از نوار موجود است.

تفاوت بین ال ای دی های نواری آرجی بی هوشمند ( SMART RGB LED STRIPS) و ال ای دی نواری آرجی بی معمولی (REGULAR RGB LED STRIPS)

تمام نوارهای هوشمند با درایورهای دیجیتال (میکروکنترلرها) مجهز شده اند. این درایورها داده ها را از طریق یک گذرگاه دیجیتال دریافت نموده و یک یا چند ال ای دی را به طور مجزا و مستقل کنترل می کنند (این امر برای نوارهای آر جی بی معمولی امکان پذیر نیست). یعنی در زمان استفاده از ال ای دی نواری پیکسلی شما بر روی رنگ تک تک ال ای دی ها کنترل دارید، اما در ال ای دی نواری RGB معمولی همه ال ای دی ها فرمان یکسانی دریافت می کنند و رنگشان با یک فرمان تغییر می کند.

کنترل ال ای دی نواری آر جی بی معمولی و هوشمند

شما می توانید ال ای دی های آر جی بی معمولی را با یک تنظیمگر روشناییِ (دیمر) ال ای دی ساده کنترل کنید. ساده ترین نوع از این کنترلر ها (کنترلر آرجی بی ) دارای سه کانال تنظیم هستند:کانال های R (قرمز)، G (سبز) و  B(آبی) در نوار ال ای دی. اگر می خواهید از تنظیم روشنایی نور ساطع شده اطمینان حاصل کنید، این کارکرد برای شما ضروری ست.

از سوی دیگر برای کنترل ال ای دی های نواری آی سی دار(هوشمند)، به یک کنترلر آرجی بی دیجیتال نیاز خواهید داشت. شما ممکن است زمانی به نوارهای هوشمند نیاز پیدا کنید که مایلید دکوراسیون داخلی بسازید. علاوه بر این، تابلوهای اعلانات و صفحات ویدیویی هم داخل و هم خارج از ساختمان ها نیز از این نوارها استفاده می کنند. به طور کلی سه نوع کنترلر ال ای دی نواری آی سی دار (کنترلر دیجیتال) وجود دارد: مستقل standalone (آفلاین)، تابع  slave (آنلاین)، موسیقی-رقص نور و قابل برنامه ریزی music-and-lights and programmable  (کنترل از راه دور)

کنترلرهای ال ای دی دیجیتال به شما اجازه می دهند که هر پیکسل را مستقلا و بدون تاثیر بر باقی پیکسل ها تنظیم کنید. برنامه های کنترلی می توانند آفلاین ذخیره شوند (به طور مثال بر روی یک کارت حافظه جانبی) و یا آنلاین، که در این صورت از طریق پروتکل اترنت  Ethernet protocol منتقل می شوند. برای ایجاد چنین برنامه هایی از اپلیکیشن های LedEdit و LedBuild استفاده می کنیم.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “ال ای دی نواری آرجی بی RGB چیست؟

  1. بی نام گفت:

    سلام اگه رنگ هاییال ای دی به هم ریخته باشه باید چیکار کنیم

    1. eNabz گفت:

      سلام . میشه لطفا بیشتر توضیح بدین …

    2. eNabz گفت:

      سلام . باید ورودی سیم های R , G , B رو روی کنترلر چک کنید درست اتصال دادید یا خیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *