آموزش

پیشنهاداتی برای داشتن روشنایی مطلوب در اتاق خواب

در طراحی روشنایی اتاق خوابٰٰ؛ علاوه بر تعیین محل چراغ ها؛ باید به دسترسی کلیدهای روشنایی نیز توجه شود که مربوط به مبحث تاسیسات الکتریکی می شود. برای طراحی روشنایی اتاق های خواب بهتر است به نکات زیر توجه شود:

  1. چراغ اتاق خواب باید به گونه ای باشد که باعث خیرگی نشود. بنابراین آویزان کردن یک لوستر وسط اتاق خواب؛ می تواند موجب اذیت کردن چشم انسان در هنگامی که بر روی تخت دراز کشیده است شود.

 

  1. برای تامین روشنایی عمومی معمولا چراغ های دیواری و چراغ های ایستاده (آباژور) استفاده می شود. باید امکان کنترل روشنایی از نزدیک ترین نقطه به تخت خواب وجود داشته باشد.
  2. از آنجا که معمولا یک میز توالت نیز در اتاق خواب قرار می گیرد؛ بهتر است نوعی روشنایی موضعی بر روی دیوار و نه بالای سر فرد در نظر گرفته شود. این نکته از این نظر اهمیت دارد که در اغلب مواردٰ؛ نور موضعی بالای سر فرد قرار می گیرد. در این وضعیتٰ؛ هنگامی که فرد می خواهد صورت خود را در آینه تماشا کند؛ بر روی صورت وی سایه ایجاد شده و روشنایی مناسبی بر روی صورت وجود ندارد. در این صورت بهتر است چراغ ها به صورت عمودی و بر روی دیوار قرار گیرند تا چهره فرد را روشن کنند. باید توجه شود که نور این چراغ ها به صورت غیرمستقیم باید به چهره بتابد؛ در غیر اینصورت؛ موجب خیرگی و محدود شدن دید فرد می شود.
  3. برای اتاق خواب باید از رنگ نورهای گرم استفاده نمود.
  4. برخی از افراد عادت دارند در هنگام خواب از چراغ خواب استفاده نمایند و چنانچه قرار باشد روشنایی دائمی در طول شب به میزان کمتر از ۵LUX وجود داشته باشد؛ بهتر است چراغ ها به صورت دیواری و در ارتفاع کمتر از تخت خواب نصب شوند. چنانچه ارتفاع چراغ خواب بالاتر از ارتفاع تخت باشد؛ نور آن در طول شب باعث آزار چشم می شود.

 

به این نوشته امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *